blåbærskogen

blåbærskogen

fredag 23. oktober 2015

Kjole etter mønster fra Tine Solheim

Kjolen min er endelig ferdig og tatt i bruk :)


For en tid tilbake kjøpte jeg et flott strech stoff fra Stoff&Stil med litt demin-mønster. Etterpå kjøpte jeg boka Sy magisk av Tine Solheim og forelsket meg i ett av mønstrene. Dette mønsteret har hun sydd mange forskjellig kjoler i, og vist mangfoldet av muligheter ved å endre stoff, lengde på armer, halsutrigning osv.
Stoffet "mitt" er ikke blant de vankeligste, så jeg slapp å tenke mye på mønster ol som skal matche i sømmene.

Jeg begynte med å tegne av og klippe ut mønsterbiter (på matpapir, i mangel av noe spesiallaget for oppgaven). Etterpå la jeg mønsteret ut over og kittet rundt.  Mønsteret er uten sømmonn, så de måtte jeg legge til. Siden jeg ikke har sydd så mye tidligere lagde jeg sømmonn overalt hvor det skal sys. Da eg skulle sy i bla ermene oppdaget jeg at det nok ikke var nødvendig å legge til såmye her. Jeg endte i hvertfall med alt for mye stoff på ermene  forhold til kjolen jeg skulle sy innpå.  (Det ordnet seg greit ved at sømmonn etter på ermene ble ekstra brett).

Ett annet "problem" underveis var at jeg ikke hadde vært nøyaktig nok når jeg klippet til alle trekantene nederst i kjolen. Det skapte litt ekstra arbeid i tilpassing,  men alt i alt er jeg veldig fornøyd. Jeg brukte  kjolen  et arrangement med jobben og ingen kunne se at den var hjemmelaget  (eller så er de bare veldig høffelige).

Her er noen bilder fra prosessen:


Her har jeg tegnet rundt mønsteret av trekantene.


Jeg la stoffet dobbelt, da det skal være to av alle delene til kjolen, bare speilvendt av hverandre. Sparte en del tid på det.

Så satte jeg alle delene sammen på bysten (unntatt armer og belegg), for å se hvordan den ville bli og justere sømmonn.


Etter det sydde jeg først i glidelåsen bak. Jeg brukte en usynlig glidlås. Da tråkkla jeg først sammen de to bakstykkene (med rødt kontrastfarget sytråd), strøyk sømmonn et fra hverandre og la glidelåsen pent i mellom. Jeg sydde glidelåsen først litt fast for hånd før jeg sydde med symaskin. Til slutt spratt jeg den første tråklinga (rødt tråd) og glidelåsen var på plass. Ikke helt pent, men bedre enn forrige gang jeg sydde glidelås på strech-stoff, for da strakk stoffet seg veldig i forhold til glidelåsen som ikke strekker seg i det hele tatt.



Etter at glidelåsen var på plass sydde jeg i alle trekantene nederst og videre resten av panelene. Til slutt ermene og så tilpassing av hals og halskant. 



Nederst på kjolen la jeg opp med ett annet stoff. Ett tynnere strech-stoff for å ikke gjøre skjørtet tyngre enn nødvendig. Denne kanten sydde jeg til slutt fast for hånd. 

   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar