blåbærskogen

blåbærskogen

fredag 18. september 2015

Sy magisk av Tine Solheim - en bokanmeldelse

Siden jeg er så heldig å skal være hobbyblogger for Hobbyklubben og få hovedbøkene gratis i 6 mnd mot at jeg blogger, så vil jeg prøve meg på en bokanmeldelse av en bok jeg har kjøpt tidligere. 

Hvordan anmelder man en slik type bok? En ting er å anmelde en litterær bok, da går man rett på historien, språket og hvordan flyten er. En slik hobbybok leses ikke alltid fra perm til perm. Jeg gjør i hvertfall ikke det.

Jeg kjøpte denne boka for en liten stund siden. Jeg har lest om Tine Solheim tidligere, men det er klart at hun har fått litt ekstra oppmerksomhet etter å ha vært fagdommer i serien Symesterskapet på NRK. Den boken jeg vil si noe om heter altså Sy magisk, 11 grunnmønstere og 60 ulike modeller av Tine Solheim.

Mitt utgangspunkt i søm:
Jeg har sydd noe, både klær og interiør. Men det er selvlært og jeg må ha klare oppskrifter og mønster. Noe av det jeg føler det skorter på av kunnskap er hva de forskjellige stoffene kan brukes til, egner seg best til, hvilke stoffer som er lette å sy med osv. 
Jeg er en del på Stoff&Stil sine sider på nettet, og der er det jo eksempler på hva stoffene kan brukes til, så det hjelper noe. 

Bokens oppbygging
Boken er tydelig delt opp i 7 ulike kapitler (kimonojakker, storskjorter, A-fasong kjoler, statementskjørt, tunikaer, festkjoler og vippekjoler). Under hvert av hovedkapitlene er det en dobbel forside med detaljert innholdsfortegnelse for de modellene som er i boken fra hvert kapittel, samt et lite forord som forklarer temaet, litt historie om plagget og hvordan man har tenkt når man har gått frem og lagd de forskjellige modellene. 
Hver modell er vist i flotte bilder og med en tekst som forklarer særegenhetene i forhold til mønsteret. 
Bakerst i hvert hovedkapittel er det en felles oppskrift på hvordan man går frem for å sy dette plagget. 
Helt bakerst i boken er det generelle tips som gjelder alle oppskriftene og mønstrene i boken. 
Helt bak i permen er det med ett mønsterark med alle mønstrene.

Min anmeldelse av boken
Førsteinntrykket er at jeg får lyst til å sy noe flott når jeg blar i boken. Jeg blir inspirert av de flotte bildene og mulighetene til å tilpasse og skreddersy noe selv.

Jeg falt selvfølgelig først for de flotte vippekjolene bakerst i boken (som hun også har på seg på forsiden av boken). Dette er nok det vanskeligste mønsteret så kanskje ikke så lurt av meg å begynne der. 

Forklaringene er gode. Selv om jeg har måttet lese de flere ganger før jeg var helt med. Det er ikke alle ord og fagspråk jeg er like vant med, men jeg forstår hva som menes ut fra setningen. Er det noe jeg savner så hadde det vært en liten ordbok som enkelt forklarer ord som skonnering, opplegg, skråkanter, rouleau'er ol. 

Første gang jeg tok frem mønsterarket brettet jeg det bare pent sammen igjen og la det tilbake. Det ble litt overveldende med alle mønsterne oppå hverandre (litt som merkene i en gymsal). Etter å ha lest litt i boken og funnet ut hvilket mønster jeg ønsket så var det lettere. Da ser man bare det mønsteret man er interessert i og tegner av dette. Litt som at håndballspillerne ikke bryr seg om merkene til basketbanen som går på tvers av håndballbanen. 

Når det er sagt så har jeg ikke kommet lenger enn til å tegne av mønsteret. Det handler om tid og prioritering. Det haster ikke å få kjolen ferdig, samtidig må jeg planlegge og tenke litt før jeg setter igang. For meg er den største jobben å merke opp og klippe ut alle stoffdelene, og denne kjolen består av mange deler. 

Oppfølging kommer.

PS: Kommenter gjerne om dette var en ok måte å anmelde en sømbok på .

2 kommentarer:

  1. Hei! Så flott skrevet! Veldig konstruktiv og fin tilbakemelding. Tipper Tine Solheim også setter stor pris på tilbakemeldingen, i tillegg til redaktøren, bokdesigneren og alle vi i Hobbyklubben:-) God helg og lykke til videre!

    SvarSlett